Lumaj wandelt

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
GR ROUTES GR 561 Kempen - Maas Achel - Bree (24,7 km)

Achel - Bree (24,7 km)

E-mailadres Afdrukken

Reisinfo:

We namen een retourticket naar Neerpelt. In deze eindejaarsperiode kan dat traditiegetrouw erg goedkoop: 9,9 Euro voor een Christmas Deal treinkaartje. Vorig jaar heette dit nog een Shopping ticket, maar ze hebben bij de NMBS dan toch ingezien dat het nogal raar klinkt als je vanuit Antwerpen een Shopping ticket wil naar Neerpelt. Zelfs de loketbedienden konden hun lach niet inhouden. De nieuwe naam dekt de lading alleszins veel beter en zelfs de 'Vlaemsche Eighenheid' apostelen hebben van die engelse benaming nog geen politieke kwestie gemaakt.
Vanuit Antwerpen-Centraal bereikten we in 75 min. het eindstation van Neerpelt. Volgens de NMBS routeplanner konden we daar 7 min. later overstappen op bus 743 naar Achel Kerk. Gelukkig hadden we bij de vorige wandeling van Valkenswaard naar Achel ons lesje geleerd. De routeplanner geeft niet aan dat bus 743 een belbus is, en dat je die wel eerst moet reserveren ... anders riskeer je erg lang te wachten op dat busje. Bij reservatie bleek dan ook nog eens dat het opgegeven uur niet klopte. Belbus 743 zou pas 20 min. later voor ons klaarstaan. Geen ramp, maar wel een mooie illustratie van het totale gebrek aan coördinatie tussen trein- en busbedrijven.
Wie toch in de belbusval van de NMBS trapt heeft in de week nog een alternatief: bus 18A rijdt als regelmatige lijndienst eveneens naar Achel Kerk. Die bus vertrekt evenwel luttele minuten voor de trein aankomt zodat je minstens 50 min. moet wachten in Neerpelt. Het kan ook helpen als je weet dat belbusnummers uit 3 cijfers bestaan waarvan het eerste een 7 is. Kan iemand ons dit bevestigen?
Van Achel Kerk is het nog een kleine kilometer stappen tot het referentiepunt 61 (kapel O.-L.-Vr.-In-De-Nood).

Vanuit Bree kun je met buslijnen 183 en 8 (halte Busstation) vlot terugkeren naar Neerpelt.

De wandeling:

GR561-Achel_Bree_2Toen we de vorige tocht op het GR 561 pad eindigden bij de O.-L.-Vr.-In-Nood kapel konden we al een blik werpen op de Militaire Dijk waarlangs we de tocht moeten verderzetten. We zagen alleen maar een kaarsrechte asfaltweg met nogal wat voorbijrazend verkeer. Niets doet denken aan een dijk en iets militair zie je er ook niet aan.
Nochtans gaat achter de Militaire Dijk een merkwaardig stukje geschiedenis schuil. Het is een weg die aangelegd werd tussen Maastricht en Budel na het Verdrag van Zonhoven (1833). Na de Belgische onafhankelijkheid in 1830 duurde het nog tot 1839 voor er officiëel vrede gesloten werd met onze noorderburen. Al die tijd erkende Nederland België niet als onafhankelijke natie en verkeerden beiden in staat van oorlog. Dat belette echter niet dat er gepraat werd en dat het 'probleem Maastricht' in 1833 voorlopig geregeld werd via het Verdrag van Zonhoven. Maastricht was geïsoleerd geraakt van de rest van Nederland en er werd overeengekomen dat de Nederlandse troepen via de nog aan te leggen Militaire Dijk vrije doorgang zouden krijgen over Belgisch territorium naar het Nederlandse Budel. Het verdrag van 1833 regelde ook de vrije doorvaart op Maas en Schelde voor beide landen.
Allemaal interessante weetjes, maar ondertussen leek die Militaire Dijk ons allesbehalve een aantrekkelijk wandeltraject te zijn. Gelukkig vertrekt amper 10 m. naast de kapel een lokaal wandelpad 'De Warande'. Het infopaneel toont dat dit pad ongeveer 1 km. verder terug op het GR traject aansluit. De tocht wordt er nauwelijks 100 m. langer door. Dit alternatief trajectje staat als een rood stukje track op het kaartje hierboven.

(klik op de foto voor de volledige diareportage)

Wat verder, nadat we de 'IJzeren Rijn' spoorweg overgestoken zijn (enkel in gebruik voor goederenvervoer), wordt de Militaire Dijk een onverhard pad. Na meer dan 3 km. eindigt de Militaire Dijk bij het Kempens Kanaal en sluit onze route meteen ook weer aan op het GR hoofdtraject. Bijna 4 km. lopen we op de onverharde dijk langs het water. We maken er een spelletje van om te raden hoe dicht we de eenden kunnen naderen voor ze van hun zitje op de oever het water invliegen. Ik was er telkens het dichtste bij, iedere keer ik hard 'NU !' riep vlogen ze ook daadwerkelijk op ... Oneerlijk?
Onder de brug van Sint-Huibrechts-Lille hielden we halt om onze picknick aan te spreken. Veel beschutting vonden we er niet, de lichte motregen waaide er gewoon onder door.

Het GR pad loopt door het domeinbos Lozerheide. Dit is het enige stukje 'toeristische' Kempen dat we op deze tocht tegenkomen. De wandeling rond de venvijver is puur genieten.

GR561-Achel_Bree_3Na dit mooie intermezzo staan we alweer bij een kanaal, ditmaal een zwaaikom in de Zuid-Willemsvaart vlak bij de sluis van Lozer. Heel wat water op deze tocht want later volgen nog ruim 4 km. langs dit kanaal. De Kempen worden doorkruist door een ingewikkeld netwerk van kanalen. Ze kwamen er vanaf het begin van de 19de eeuw toen systematisch werk gemaakt werd van een ambitieuze waterverbinding tussen Schelde, Maas en Rijn. Behalve de grote economische drijfveren hadden deze waterwegen voor de Kempen zelf ook grote gevolgen. Door het plots voorradige water naar de omringende gronden te irrigeren werd landbouw mogelijk op voorheen grotendeels onbruikbare gronden.
Na de eerste passage bij de Zuid-Willemsvaart loopt het GR traject meer dan 10 km. kriskras door zo'n gebied. Overal weiden en akkers. Langs de grotendeels nog onverharde veldwegen veel heg- en boomrijen, hier en daar een bosje. Dit is geen kaalgeslagen ruilverkavelingslandschap, maar cultuurlandschap waar ook plaats is voor vogels, insecten en andere kleine veldbewoners. Jammer dat de druilerige motregen het allemaal in wazige grijstinten hulde.
We passeren een bord waarop fier aangekondigd wordt dat Bocholt de geelgors geadopteerd heeft. Op de achtergrond zien we in de verte een industriële kippenkwekerij staan. Ergens klopt hier iets niet. Waarom het een paar geelgorsen naar de zin maken, en tegelijk zonder enig protest toelaten dat een paar honderd meter verder maandelijks duizenden kippen als slachtvoer verwerkt worden? Hoe consequent zijn we in onze maatschappelijke keuzes?
De streek telt heel wat boerderijen. Stuk voor stuk hebben ze grote hangars waarin aan intensieve runderteelt gedaan wordt. De weiden liggen er dan ook allemaal verlaten bij en de kaalbruine stoppelakkers vertellen ons dat er hier in de zomer vrijwel alleen maar maïs geteelt wordt. 
Van boven de wolken bereikt ons ook heel wat vliegtuiglawaai. De luchtmachtbasis van Kleine Brogel ligt op nog geen 20 km. afstand en het kleine vliegveld van Budel net over de grens ligt nog veel dichterbij. Door het dichte wolkendek lijkt het gebrom van overal tegelijk te komen.

We komen bij het punt waar weer een GR variant vertrekt, die langs het Stamprooierbroek en Kinrooi. De richtingaanwijzers die we ter plaatse zien hebben het over 'Stramprooiers'. Wellicht hebben ze in de topogids de 'r' over het hoofd gezien ... Het Stramprooierbroek moet meer dan de moeite waard zijn, al is het maar om het meest diverse libellenbestand van België en Nederland. Jammer genoeg hebben we al 18 km. gestapt en het wordt tijd om onze stappen op een met het openbaar vervoer bereikbare plaats te richten. Dus besluiten we toch maar de hoofdroute verder te volgen naar Bree. Die variant lijkt trouwens meer aangewezen in de zomer, want in putje winter zal er toch niet zoveel bewegen.

We passeren nog de Abeek en de Voorste Luismolen en vanaf dan komt het GR traject op asfalt terecht. We lopen tot bij de Zuid-Willemsvaart die we nog bijna 4 km. volgen tot bij de zwaaikom van Bree. De motregen is inmiddels intenser geworden zodat we nu alleen nog maar zo vlug mogelijk het einde van de tocht willen bereiken. In het centrum van Bree aangekomen duiken we onmiddellijk een gezellig warm café in. Een nadere kennismaking met het stadje stellen we graag uit tot een volgende keer. Nu is het vooral tijd om terug op onze positieven te komen bij een stevige Orval.

Een welgemeend Schol !, en onze beste wensen voor 2013.

Reacties (2)
2zondag 06 januari 2013 19:19
Wandelaar3680
Het nummer de Limburgse belbussen ziet er inderdaad altijd uit als 7xx. Wat het openbaar vervoer in Noord-Limburg betreft nog dit: het station van Hamont zou in december 2013 heropend worden waardoor de treinverbinding Antwerpen - Neerpelt verlengd zal worden tot Hamont.
Ik vind de streek waar jullie gewandeld hebben niet direct de interessantste van Limburg. Al vind je natuurlijk overal mooie plekken, in dit geval de Lozerheide. Het Stramprooierbroek en aangrenzende gebieden (De Luysen/St.-Maartensheide in Bree-Beek, De Zig in Molenbeersel en Het Smeetshof in Bocholt en Weert - allemaal delen van het zgn. Grenspark Kempenbroek) is trouwens echt wel de moeite, het hele jaar door. Je komt er amper bebouwing tegen en het is een afwisseling van broekbossen, moeras, enz. Zeker een aanrader.
zondag 06 januari 2013 19:42
Lumaj
Als lokale streekkenner bij uitstek bevestig je ons vermoeden dat de variant via Stramprooiersbroek en Kinrooi meer dan de moeite waard moet zijn. Maar we moeten nu eenmaal ook rekening houden met de mogelijkheden van het openbaar vervoer. We zullen die variant met stip noteren in ons to-do lijstje, maar 't zal niet voor morgen zijn. Volgende keer volgen we deze GR verder richting Eisden.
Onze interesse beperkt zich overigens niet alleen tot 'toeristisch' interessante gebieden. Zien tot wat een streek zich ontwikkeld heeft en hoe dat al of niet aantrekkelijk, aangenaam en leefbaar blijft is minstens even boeiend.
1zondag 06 januari 2013 10:55
Guido
Haaa, het was even wachten op jullie nieuwe tochtverslag maar het loonde de moeite. Bepaalde stukken (en foto's) zijn herkenbaar van de Dagstapper Limburg, vooral omdat ik er ook in de winter was. Het traject langs de Lozerheide en nadien de sluis van Lozen vond ik ook heel mooi. Verder sta ik er elke keer weer versteld van hoe jullie er in slagen met openbaar vervoer tot in de uithoeken van ons land te geraken, met nog een wandeling van bijna 25 km er bovenop! Ook schol ! en een schitterend wandeljaar toegewenst!

Voeg uw reactie toe aan dit artikel

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Reactie:

LumaWeetje

We weten al niet wie we zijn, maar sinds de GPS weten we ook niet meer waar we zijn.